Hisspitch

Se Även

HISSPITCH

Hisspitch - Målet är att skapa välstrukturerad och kort hisspitch som tydligt kommunicerar problemet som ditt företag löser och varför personen du pratar med kommer att vilja veta mer. Det hjälper dig att kommunicera med potentiella kunder som inte känner till ditt företag eller din produkt används ofta för att hitta kapital.

 

En företagspitch är din chans att snabbt och tydligt sammanfatta problemet som ditt företag har lösningen på och fördelarna med att anlita dig i stället för en konkurrent.

 

Det kallas ofta för en hisspitch. Tanken är att du kan kommunicera och övertyga någon under en kort hissfärd – vanligtvis kortare än en minut. Det är dock samma grundläggande princip som gäller. Håll den så kort, specifik och så intressant som möjligt.

Länkar

Bolagsverket

Ändra Bolagsordning i Aktiebolag

bolagsverket.png

Se även

Vem är du?

Överraska och lyft fram din eller ditt företags fördelar utan att skryta. inled gärna med någon intressant fakta eller ett påstående.

Vad du gör?

Beskriv de problem som du kan lösa och presentera lösningen och fördelarna med din tjänst/produkt. Här vill du få dem att börja tänka, förstå utmaningen samt skapa ett intresse för hur du ska kunna lösa detta.

Vad gör dig unik?

Vad är din USP (Unique Selling Point) och varför ska de välja just dig? När lösningen är presenterad försök att bibehålla intresset och förklara varför just din produkt/tjänst skiljer sig från konkurrenterna och är det naturligt bästa valet. Tala aldrig illa om någon konkurrent men var noga med att du förklarar varför din idé är unik och hur den ligger rätt i tiden.

Vad vill du?

Vilken blir den naturliga call to action?  Vad blir nästa drag och hur tar du det vidare? Öppna upp för ett fortsatt samtal – ett smart drag är att fråga om man får lägga till personen på LinkedIn för en naturlig väg till återkoppling eller ett lunchmöte.

Öva på din pitch och finslipa detaljerna. Precis som med allt annat i livet ger övning färdighet. Öva på att säga pitchen högt. Memorera dock inte pitchen ordagrant, du vill få det att låta naturligt och avslappnat. Var dig själv, förbered dig väl och ställ upp ett tydligt mål. Då kan du enklare ge en pitch som gör ett oförglömligt intryck.